TAŞIMADA TARAFLAR
1. Taşıyan (carrier)
Yükletene karşı taşıma taahhüdünde bukunan kişiye
taşıyan denir. Taşıyan, sözleşme gereği bir ücret karşılığında gemiyi tahsis
etmek yolu ile ya da tahsis söz konusu olmaksızın deniz yolu ile yükü taşıma
işini üstlenen kişidir. Taşıyanın bu sıfatı alabilmesi için taşıma işinde
kullandığı geminin Owner'i yani donatanı olması şart değildir. Başkasına ait bir gemiyi de taşıma işinde
kendi adına kullanabilir.
Taşıyan, sözleşmeyi bizzat kendisi ya da
temsilcisi aracılığı ile yapabilir. Temsilcisi olarak uygulamada brokerler rol
oynarlar. Ancak gemi, bağlama limanı dışında ise kaptan taşıyanı temsilen
navlun sözleşmesi yapabilir.
Yukarıda konu
edildikleri için tanımlamak gerekirse;
Donatan (shipowner) : Gemisini deniz ticaretinde bizzat kendisi adına
ya da tahsis ederek, kiralayarak kullanan kimsedir.
Gemi işletme müteahhidi (disponent owner): Kendisinin olmayan bir gemiyi kendi adına deniz
ticaretinde işleten kimsedir. Hukukumuza göre bu kimse, üçüncü şahıslarla olan
ilişkilerinde donatan sayılır.
2. Taşıtan
Navlun sözleşmesi ile yükünün taşınması talebinde
bulunan ve bu iş için navlun ödemeyi taahhüt eden kişidir. Taşıtan için navlun
sözleşmesindeki taşıyanın karşı tarafını teşkil eden kimse diyebiliriz.
Taşıtan aynı zamanda yükü gemiye yükleten şahıs
ise, yükleten sıfatınıda alır. Bu durumda hem navlun sözleşmesinin tarafı
olarak hak ve borçları olur, hemde yükleten sıfatı ile sahip olduğu hak ve
borçları ayrıca ortaya çıkar.
Taşıtan gönderilen de olabilir. Bu durumda varma
limanında yükü teslim alacak şahıs olarak ortaya çıkar, yani taşıtan, aynı
taşıma işinde hem yükleten hemde gönderilen sıfatlarına aynı anda sahip
olabilir.
3 Yükleten (shipper)
Navlun
sözleşmesine dayanarak taşınacak malı gemiye getiren ya da taşıyana teslim eden
kimsedir. Yükleten genellikle denizde eşya taşıma sözleşmesi ile eşya taşıtan
kimsedir. TTK'da ise taşıtan navlun sözleşmesinin karşı tarafı, yükleten ise
addonulmuş bir navlun sözleşmesi gereğince gemiye kendi adına eşya yükleten
kişi olarak ele alınmıştır.
Gemiye ya da
taşıyana teslim edilen yük bizzat yükletene ait olabilir. Fakat bu şart
değildir. Yükleten taşıtan olabilir, gönderilen de olabilir, bunlardan ayrı bir
şahıs da olabilir. Örneğin, yükleten bir alım satım komisyoncusu, nakliye
komisyoncusu veya sadece vekalet verilmiş bir kişi olabilir.
4. Gönderilen (consignee)
Varma limanında
yükü teslim alma hakkına sahip olan kimsedir. Bu kimse bir üçüncü şahıs
olabileceği gibi yükleten, kiracı, taşıyan veya kaptan da olabilir.
Gönderilenin kim olduğunu tayin etme yetkisi yükletene aittir. Çünkü kendisine
ait bulunan bir yükü taşıyana ya da kaptana teslim ettiğinden, bu yükü onlardan
geri alabilecek şahsı göstermek yetkisi de ona aittir.
Malı ithal eden
taraftır. Genelde, alıcı bankası Gönderilen (consignee) sıfatını taşır. Bir malın
satış işleminde akreditifi satıcı adına açandır. Finansman ile ilgili tüm
işlemleri tamamlanan emtea gönderilen adına yola çıkmaya hazırdır.
5. Kiralayan (shipowner)
Başkasının
istifadesine ücret karşılığında zaman veya sefer üzerine, tamamen ya da kısmen,
gemi ya da gemide bir yer tahsis eden kimsedir. Bu tahsis çoğunlukla personelin
hizmeti ile birlikte olur. Kiralayan için shipowner denilmesine karşın onun
geminin sahibi olması şart değildir.
6. Kiracı (charterer)
Kendi
istifadesine ücret karşılığında zaman veya sefer üzerine, tamamen ya da kısmen,
gemi ya da gemide bir yer tahsis eden kimsedir. Eğer kimse Charter Party men
etmiyorsa, kiracı gemiyi bir ikinci kiracıya da kiralayabilir. Genelde
kiracılar, Charter Party şartlarını belirlerler.
7. Broker
Kendisinin bir
arz-talep kapasitesi olmayan ama arz ve talebi buluşturan ve bunun karşılığında
bir komisyon alan kişidir. Türk Hukuku' nda brokerlik, TTK' daki tellalık,
simsarlık hükümleri ve BK'daki vekalet akdi ile açıklanmaktadır. Brokerin önemli
görevleri arasında sayılabilecek olanlar;
1.
Yeni inşa edilecek olan gemilerle ilgili işlerin yapılması
2. Armatöre gerekli olan ana paranın sağlanması
3. Gemi için kira sözleşmesini hazırlamak
4. Gemi bağlandıktan sonra armatör namına
çalışıyorsa navlun, suristarya (dem.) ücreti gibi alacakları; kiracı namına
çalışıyorsa gemiyi takip etmek istarya (desp) ücretini takip etmek sayılabilir.
8. Acente (Agent)
Gemi acentası, yöresinde donatanı adına geminin
işlerini izleyen ticaret aracısıdır. Hizmet sunduğu bölgedeki liman ve bu
limanların işleyişi hakkında armatöre bilgi aktarır. Geminin limana gelişi ve
limandan gidişi arasındaki süredeki işlemleri yapar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder