Gemi Tanımı ve Gemi Tipleri
Gemi Tanımı
Bazı farklılıklarla ticaret gemisi, yük ve yolcu taşımaya yarayan yüzen kutulardır. Bu kutular su geçirmez perdelerle yük taşıma bölümlerine ayrılmıştır. Geminin yapısında makineler, yakıt ve su için tanklar, portuçlar, seyir alanları ve personel kamaraları bulunmaktadır.
Gemi ve ticaret gemisi ile ilgili olarak;
“T.T.K. Madde 816- Tahsis edildiği gayeye uygun olarak kullanılması, denizde hareket etmesi imkanına bağlı bulunan ve pek küçük olmayan her türlü tekne Gemi”,
“Denizde kazanç elde etme maksadına tahsis edilen veya fiilen böyle bir maksat için kullanılan her gemi, kimin tarafından ve kimin nam ve hesabına kullanılırsa kullanılsın Ticaret Gemisi”,
“4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanun Madde I’de
A) Denizde kürekten başka aletle yola çıkabilen her araca, adı, tonilatosu ve kullanma amacı ne olursa olsun, “Gemi”,
B) Menfaat sağlamak kastiyle denizde kullanılan her gemiye “Ticaret Gemisi”,
C) On ikiden fazla yolcu taşıyan her ticaret gemisine “Yolcu Gemisi” dir.
Şeklinde tarifleri yapılmıştır.
Gemi Tipleri
Gemiler esas olarak üç ana sınıfa ayrılırlar.
1.2.1 Kuru Yük Gemileri ( Dry Cargo Ships )
1.2.2 Tankerler ( Tankers)
1.2.3 Diğer Gemiler ( Miscellaneous Ships)
1.2.1 Kuru Yük Gemileri
Bu sınıf gemiler katı yükleri taşımak üzere inşa edilmişlerdir. Alt grup olarak;
A) Dökme Yük Gemileri ( Bulk Carriers )
B) Çok Maksatlı Gemiler ( Multipurpose Ships )
C) Konteyner Gemileri ( Container Ships )
D) Ro-Ro Gemileri ( Ro-Ro Ships) E) Soğuk Havalı Gemiler ( Refrigerated Vessels)
A) Dökme Yük Gemileri
250 ton ile üzeri tonajda taşıma yapabilen yalın gemilerdir. Öncelikle maden cevheri, kömür, tahıl ve gübre benzeri yükleri taşımak için kullanılırlar. Ambarları kendinden trimli “ self-trimming” olarak inşa edilen bu gemilerin hızlı yükleme - boşaltma yapabilmelerini temin etmek üzere ambar ağızları mümkün olduğunca büyük tutulmuştur. Orta ve küçük dökmeci gemiler ( 40.000 dwt altındaki gemiler ) çuvallı, paketlenmiş kereste ve çelik yüklerini taşıyabilirler. Genel olarak yük donanımı bulunmayan (gearless) dökmeci gemilerin, orta ve küçüklerinde yük donanımının bulunması gemi sahibine çok büyük esneklik sağlamaktadır.
Dökme yük taşıyan gemi sahiplerine yük yönünden avantaj sağlamak üzere OBO-Ore / Bulk / Oil- Maden Cevheri / Dökme (tahıl,gübre v.b.) / Petrol türü yükleri taşıyan gemiler inşa edilmiştir.
A) Dökme Yük Gemileri ( Bulk Carriers )
B) Çok Maksatlı Gemiler ( Multipurpose Ships )
C) Konteyner Gemileri ( Container Ships )
D) Ro-Ro Gemileri ( Ro-Ro Ships) E) Soğuk Havalı Gemiler ( Refrigerated Vessels)
A) Dökme Yük Gemileri
250 ton ile üzeri tonajda taşıma yapabilen yalın gemilerdir. Öncelikle maden cevheri, kömür, tahıl ve gübre benzeri yükleri taşımak için kullanılırlar. Ambarları kendinden trimli “ self-trimming” olarak inşa edilen bu gemilerin hızlı yükleme - boşaltma yapabilmelerini temin etmek üzere ambar ağızları mümkün olduğunca büyük tutulmuştur. Orta ve küçük dökmeci gemiler ( 40.000 dwt altındaki gemiler ) çuvallı, paketlenmiş kereste ve çelik yüklerini taşıyabilirler. Genel olarak yük donanımı bulunmayan (gearless) dökmeci gemilerin, orta ve küçüklerinde yük donanımının bulunması gemi sahibine çok büyük esneklik sağlamaktadır.
Dökme yük taşıyan gemi sahiplerine yük yönünden avantaj sağlamak üzere OBO-Ore / Bulk / Oil- Maden Cevheri / Dökme (tahıl,gübre v.b.) / Petrol türü yükleri taşıyan gemiler inşa edilmiştir.
B) Çok Maksatlı Gemiler
Bu tip gemiler konvansiyonel gemilerin modern halefleridir ve dökme – ambalajlı yükler, konteyner ve karışık yükleri aynı kolaylıkla taşıyabilen gemilerdir. 5.000 – 25.000 dwt arasında, genellikle geniş ambar ağızlı, çift güverteli ( tween decker ), ağır yük veya konteynerleri kaldıracak kapasitede ( 30 / 35 ton SWL – Safety Working Load - Emniyetli Çalışma Yükü ) kreynleri olan gemilerdir.
C) Konteyner Gemileri
Kıyısal sefer yapan küçük konteyner gemilerinden, okyanus aşırı seferler yapan, çok hızlı ve çok büyük ölçülere varan bu gemiler sadece konteyner taşımak üzere yapılmışlardır. Genel olarak Uluslararası Standartlar Örgütü ( ISO _ International Standarts Organization ) tarafından belirlenen 20 veya 40 feet uzunluğundaki konteynerleri yükleyip boşaltırlar. Konteyner gemilerin büyüklükleri taşıyabildikleri TEU (twenty foot equivalent units ) adediyle belirtilmektedir. Bazı konteyner gemilerinde soğutmalı konteynerler (frigofrik konteyner) için elektrik bağlantı uçları mevcuttur.
D) Ro - Ro Gemileri
Bu tip gemiler özellikle yürütülerek gemiye yüklenebilen ve boşaltılabilen yükler için uygundur. Örneğin; otomobiller, kamyonlar, treylerler ve paletli iş makineleri benzeri araçlar terminallere istiflenerek çok kısa süreler içinde Ro-Ro gemilerine yüklenebilirler. Söz konusu yüklerin varış limanlarındaki boşaltılmaları da yine çok kısa sürelerde yapılabildiğinden gemilerin liman süreleri asgari seviyededir.
Ro/Ro gemilerinin büyüklük ölçüsü “park metre -lane meters” olarak belirtilmektedir. Büyüklük ölçüsü olarak belirtilen park metre, 2,5 ile 3,5 metre genişliğindeki hatlara kaç adet aracın park edilebileceğini gösterir.
Ro-Ro gemilerinin hareketli güverteleri dolayısıyla, yükseklikleri farklı araçların taşınması mümkündür.
Ro/Ro gemilerinin kapaklarının yerleri ( baş-kıç-borda ), genişlik, boy ve yükseklikleri de önemlidir. Kapaklar ağır tonajları taşıyacak kapasitede inşa edilirler.
RoRo gemileri; yolcu ve araç taşıyan feriler, tren ferileri, otomobil taşıyıcılar, otomobil ve kamyon taşıyıcılar olmak üzere kullanım amaçlarına bağlı olarak sınıflara ayrılmışlardır.
E) Soğuk Havalı Gemiler
Đki veya daha fazla güverteli, taşıma sırasında gıda maddelerinin bozulmaması için ambarları istenilen sıcaklıkta tutulabilen gemilerdir. Taşıma süresini azaltmak amacıyla yüksek süratli (22-23 knots) inşa edilirler. Taşınan yüklerin ( et, süt, peynir, meyva, sebze, balık, v.b.) çevre etkilerinden en az etkilenmesi için ambar ağızları küçük tutulmuş ve vinçleri hızlı çalışacak şekilde yapılmıştır.
1.2.2 - Tankerler
Sıvı yükleri taşımak üzere inşa edilen bu tip gemiler nehirlerde taşınan en küçük barçlardan, 500-600.000 dwt’luk çok büyük ham petrol taşıyıcıları ULCC (Ultra Large Crude Carrier ) kapsar. Tankerler ham petrol, petrol ürünleri (benzin, mazot v.b.), kimyasal maddeler, LPG (Liquid Petrleum Gas), LNG ( Liquid Natural Gas), yemeklik ham yağlar, şaraplar, su v.b. birçok sıvı yükleri taşıyabilirler. Ancak taşınacak yüklere bağlı olarak tank yapıları, pompa sistemleri değişiklikler göstermektedir.
1.2.3 - Diğer Gemiler
Özel yatlar ve savaş gemileri haricinde her türlü geminin yer aldığı bu başlık altında;
• Kruvaziyer / Yolcu Gemileri
• Feriler
• Römorkörler
• Kablo Gemileri
• Kurtarma Gemileri
• Buz kıranlar
• Tarak Gemileri
• Petrol Sondaj Kuleleri
sayılabilir. (Ali Yavuz, İ.M.E.A.K Deniz Ticaret Odası)
Dünya Gemi Filosu Gemi Tiplerine Göre Dağılım Tablosu,2015(Kaynak:Statista.com)
2015 İtibari ile Dünya Deniz Ticaret Filosu’nun sahip olduğu gemi adedi tabloda gösterilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder